piątek, 27 października 2017

Kilka zasad programowania

Zasada 1.
Należy stosować zrozumiałe nazwy zmiennych,skróty. W nazewnictwie należy przestrzegać norm danego języka. Mimo,że stosowanie wieloliterowych,opisowych nazw jest czasochłonne,to jest bardzo dobrym nawykiem.
Zasada 2.
Warto rezerwować pewne nazwy na zmienne używane wielokrotnie,np. sterujące pętlami -i,j.
Zasada 3.
Dobrze jest sporządzić listy używanych zmiennych. Niektóre języki programowania obligują do sporządzenia takich list.
Zasada 4.
Należy dzielić program na podprogramy realizujące mniejsze fragmenty zadania, zwłaszcza w złożonych problemach. Często wykorzystywane, uniwersalne procedury i funkcje można łączyć w niezalezni od głównie programu moduły.
Zasada 5.
Trzeba dbać o przejrzystość tekstu programu i zachować czytelność jego struktury. Warto też dodawać komentarze na początku procedur i funkcji oraz przy niektórych instrukcjach.
Zasada 6.
Należy pisać programy odporne na błędy użytkowników. Program powinien instruować swojego użytkownika o działaniach, jakie musi on podejmować, oraz wyświetlać komunikaty dotyczące oczekiwanego rodzaju danych i nałożonych na nie ograniczeń. Trzeba też zabezpieczać program przed błędem typu zmiennych. Jeśli program wymaga danych numerycznych, a użytkownik przypadkowo naciśnie klawisz z literą B, program nie powinien przerywać działania ani się zwieszać, tylko wyświetlić odpowiedni komunikat.

Dobry styl programowania to taki,w którym potrafimy zapisać algorytm w sposób zrozumiały dla komputera i człowieka.  Dobry styl programowania przynosi wymierne korzyści: skrócenie czasu projektowania,pisania i uruchomiania programu oraz łatwość wprowadzania poprawek. Choć pożytek ze stosowania tych zasad docenia się, kiedy tworzy się duże programy, celowe jest stosowanie ich przy rozwiązywaniu nawet prostych zadań.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz